loading...
آسمانی ها
حسین بازدید : 369 دوشنبه 04 اسفند 1393 نظرات (0)

 مدیریت بحران 

مدیریت بحران

 

چگونه بحران های زندگی مان را مدیریت کنیم؟

 

بریان تریسی کارشناس موفقیت در کتابی قابل فهم، مختصر و مفید انگیزه، راه کارها و اعتماد به نفس کافی برای شکستن شاخ مشکلات سخت پیش بینی نشده و حل سریع، قاطع و کامل آنها را در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

نویسنده:

برایان تریسی

 

 

 

مترجم:فاطمه محمدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در زمان سختی همیشه این امید را در دل بپرورانید که روزی: این نیز بگذرد.

 

 

 

 

قسمتی از کتاب:  

موانعی که پیش روی انسان قرار می گیرند، حصارهایی ذهنی هستند که می توان با اتخاذ رویکردی سازنده و دقیق آن ها را درهم شکست.

(کلارنس بلیزر)

 

به لحظه بحران خوش آمدید. مهم نیست که شما چه کسی هستید یا چه می کنید، هر شخص یا سازمانی، مشکلات، دشواری ها، تغییرات غیر منتظره و بحران هایی را تجربه می کند که آرامش را از او سلب می کند و باید هرچه زودتر از پیش رو برداشته شود. طبق برآوردها، تمامی مشاغل در هر دو یا سه ماه با یک بحران دست و پنجه نرم می کنند که این بحران اگر به سرعت و به طور مؤثر تحت کنترل قرار نگیرد، می تواند حتی بقای شرکت را به خطر اندازد. هر فرد هر دو یا سه ماه با یک بحرانی شخصی، مالی، خانوادگی یا جسمانی روبروست که می تواند تمرکز او را بر هم زده و او را از رسیدن به هدف خود منحرف سازد. تنها از طریق مواجهه با چالش لحظه بحران است که شما به خود و دیگران نشان می دهید که پی و بنیادتان از چیست و واقعاً از چه ساخته شده اید. فیلسوف یونانی در این مورد می گوید:((شرایط انسان را نمی سازد، بلکه صرفاً او را به خودش (و همچنین به دیگران) نشان می دهد.)) ممکن است بحران شما به شکل کاهش میزان فروش، کاهش درآمد و گردش پولی اندک ظهور یابد. شاید شما یکی از مشتریان اصلی خود یا یک معامله بزرگ را از دست بدهید. وقتی شما در بخشی از کارتان تمام سرمایه خود را از دست می دهید ممکن است با هزینه ها یا تغییرات غیر منتظره ای روبرو شوید. ممکن است افرادی در داخل یا خارج از شرکت تان بی کفایت یا فریبکار از آب در آیند. ممکن است شما مورد فریب و خیانت دوستان و همکارانتان قرار گیرید. این اتفاقات برای همه رخ می دهند. هر لحظه می تواند لحظه بحران باشد، چراکه ممکن است یکی از مشتریان بزرگ قبل از پرداخت بدهی اش به شما، مفلس و بی پول شده و شما را از نظر مالی دچار بحران سازد. بانک می تواند حساب اعتباری شما را ببندد. یا یکی از منابع عمده درآمد حاصل از فروش یا وام ممکن است قطع شود. شاید شما به طور غیر منتظره و ناعادلانه از کار خود اخراج شده و خود را بیکار و سرگردان بیابید. شاید از لحاظ خانوادگی، مالی یا سلامتی دارای مشکل شوید. در همه این موارد، شما یک مرتبه خود را در مقابل یک مانع می بینید، در یک بحران، جایی که در آن، موفقیت مالی، عاطفی و بقای تان در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.  



خونسرد باشید

 

 

هرکه بخواهد بر عوامل تأثیرگذار بیرونی غلبه کند، نخست باید بر هیجانات درونی خود مسلط شود.

(بنیامین دیزرلی)

 

شما دارای مغزی شگفت انگیز متشکل از 100 میلیارد سلول هستید که از تمامی ابرکامپیوترهایی که تاکنون ساخته شده اند، قدرتمندتر است. ذهن شما می تواند در طول زندگی تان مجموعه هایی عظیم از اطلاعات را ذخیره سازد و شما قادرید از طریق حافظه تان ظرف دو ثانیه به آن ها دسترسی یابید. شما از تمامی منابع هوشی و ذهنی مورد نیاز برای مقابله با هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، برخوردارید. علاوه بر این، تفکراتتان به طرز خارق العاده ای قدرتمندند. به نحوی که قادرند شما را عصبانی یا شاد، مثبت یا منفی و هیجان زده یا خونسرد سازند. تفکرات شما  تعیین کننده احساساتی هستند که تجربه می کنید. اولین وظیفه شما، کنترل افکار و احساسات تان است تا به نحو احسن عمل کنید.

 

فوراً کنترل خود را به دست بگیرید

 

بر روی دیوار یکی از کلاس های درس من در مدرسه پوستری زده شده بود که یک فرد بی نهایت نگران را نشان می داد. روی آن نوشته شده بود:(وقتی هیجان زده یا گرفتار تردید هستید، در مسیرهایی دایره ای شکل بدوید، جیغ زده و فریاد بکشید.) متأسفانه این کاری است که بسیاری از مردم در زمان بحران انجام می دهند. هنگامی که کارها درست از آب در نمی آیند و اشتباهی رخ می دهد، نشان دادن یک واکنش شدید و افراطی به شیوه ای منفی، امری طبیعی است. در این مواقع شما ممکن است عصبانی، ناراحت و ناامید شده یا بترسید. این افکار تنش زا و این احساسات منفی فوراً بخش های اصلی مغز شما، از جمله قشر مخ، یعنی بخش تفکر مغز که از آن برای آنالیز، پردازش و حل مشکلات و تصمیم گیری بهره می گیرید، را مختل می کنند. اگر در لحظه بحران، شما هوشیارانه و بدون فوت وقت کنترل ذهنی و حسی خود را در دست نگیرید، به طور خودکار به واکنش مبارزه یا فرار متوسل می شوید. وقتی در کارها با شکست مواجه می شوید، واکنشتان یا ضد حمله است یا عقب نشینی. اما هیچ یک از این دو، شیوه مناسبی برای رویارویی با یک موقعیت بحرانی به شمار نمی رود.

 

 

 

 

 

نفس عمیق بکشید

 

نقطه شروع حفظ خونسردی در یک نقطه بحران به دست شماست. به اینکه از انجام واکنشی غیر ارادی و نسنجیده خودداری کنید و در عوض، نفسی عمیق بکشید تا ذهن تان آرام شود و سپس به دقت به سخنان و اقدامات بعدی تان فکر کنید. تصور کنید که همه به تماشای شما نشسته اند. تصور کنید که این موقعیت آزمونی است برای اینکه همه بدانند ساختار وجودتان از چیست. خود را یک رهبر در نظر بگیرید که گفتار و کردارتان بر افرادی که برای تان احترام قائلند، تأثیرگذار است. تصور کنید که همه منتظرند ببینند شما چه عملکردی خواهید داشت. عزم خود را جزم کنید تا نمونه ای خوب و مناسب باشید، تا سرمشق دیگران شوید، و روش درست رویارویی با یک مشکل بزرگ را نشان دهید، انگار که می خواهید به آن ها یک درس بدهید. منشأ اصلی احساسات منفی، انتظارات و آرزوهای شکست خورده و ناکام است. شما توقع داشته اید که چیزی به شیوه ای خاص رخ دهد، اما چیزی کاملاً متفاوت به وقوع پیوسته است. شما فوراً واکنشی منفی از خود نشان می دهید. این، امری کاملاً طبیعی است. اما شما باید در برابر این تمایل طبیعی ایستادگی کنید.

 

دو دشمن بزرگ خود را بشناسید

 

 

شکل اصلی احساسات منفی که در نتیجه یک بحران یا مشکل پدید می آید، ترس از شکست و ترس از طرد شدن است. هریک از این دو می تواند باعث عصبانیت، افسردگی یا توقف کامل فعالیت ها شود. شما زمانی ترس از شکست را تجربه می کنید که خطر از دست رفتن پول، مشتریان، مقام، یا آبرو و در نهایت زندگی یا سلامت شخص دیگری را حس می کنید. این احتمال شکست با زبان، به خصوص در رابطه با پول، احساس اضطراب، استرس یا حتی وحشت را در شخص بیدار می کند. ترس از طرد شدن، ارتباط نزدیکی با ترس از انتقاد یا عدم تأیید، یا ناتوانی در برآوردن انتظارات دیگران دارد. وقتی کار اشتباهی صورت می گیرد، شما احساس می کنید که توانایی یا شایستگی کافی را ندارید. احساس خجالت یا نقض می کنید. آبرویتان می رود. شخصیت و غرورتان تهدید می شود. این واکنش ها طبیعی و عادی به شمار می روند. با این وجود، مهم این است که شما چگونه از پس این ترس ها بر می آیید. به خاطر داشته باشید که پاسخ شما به بحران تعیین کننده همه چیز است. این آزمون شماست. به جای نشان دادن واکنشی نامعقول و تند، یک نفس عمیق بکشید، آرام باشید و تصمیم بگیرید که به آرامی و به طور مؤثر از پس مشکل موجود برآیید.  

 

سایز: 1/69MB

فورمت: pdf

 

دانلود

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: آنچه را که برای خود می پسندی، برای دیگران نیز، بپسند. ❁منتظر نظرات خوب و سازندتون هستم❁
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مطالب وبلاگ در چه سطحي است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 57
  • بازدید سال : 1,646
  • بازدید کلی : 26,031
  • کدهای اختصاصی
    ★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★